
Ajankohtaista

Lue YLE:n juttu, jossa on haastateltu mm. Trimenergyn Tapio Saarenpäätä.
Älykkään lämmityksen kysyntä räjähti – Fingridin mukaan kotitalouksien lämmitys on viimeinen hyödyntämätön jouston lähde

Lue Helsingin Sanomien meistä tekemä juttu
Suomalaisfirman keksintö voi tuoda sähkölaskuun kymmenien prosenttien säästön, ja nyt sen kysyntä räjähti – ”Puhelin soi koko ajan”
Uutisarkisto
There viiden energiayhtiön yhteishankkeessa
Viisi energiayhtiötä on käynnistänyt ”Asiakas energiavaikuttajana”-yhteishankkeen koskien kodin älykästä energianhallintaa. Hankkeessa yhtiöiden asiakkaiden koteihin asennetaan Theren älykotiratkaisuja. Yhteishankkeessa ovat mukana KSS Energia Oy, Leppäkosken Energia...
Theren uusi laitesukupolvi ja sähkön kysyntäjousto nyt myynnissä!
Kotimainen edelläkävijä There Corporation julkaisee kolmannen sukupolven There Fiksu -laitteen. Yhdessä sähkön kysyntäjouston kanssa se mullistaa kotien energiahallinnan asiakashinnoittelun ja jälleenmyyjien palvelumyynnin kannattavuuden. Uuden asiakaslaitteen...
Kysymyksiä ja vastauksia
Hyödyt
Paljonko voin säästää rahaa?
Suoralla sähkölämmityksellä asunnon lämpötilaa ajoittain laskemalla saavutetaan sähkölaskuun yleensä noin 10 % säästö, enemmänkin jos käytät aktiivisesti järjestelmää lämpötilan alentamiseen. Lisäksi kalliita sähkönhintatunteja välttämällä ja halpoja käyttämällä säästetään tyypillisesti toinen 10 %.
Yhteensä säästö on suoralla sähkölämmityksellä tyypillisesti siis vähintään noin 20 %. Se vastaa esim. 18.000 kWh kuluttavassa sähkölämmitteisessä asunnossa noin 300-500 € vuosittaisia säästöjä, isommassa asunnossa vastaavasti enemmän. Varaavalla vesikiertoisella lämmityksellä säästö on noin puolet mainituista.
Miten systeemi säästää euroja?
Järjestelmä säästää sähkölaskua kahdella tavalla:
(1) Ensinnäkin suoran sähkölämmityksen asukas alentaa sen avulla haluaminaan aikoina asunnon lämpötilaa, mikä vähentää energiantarvetta ja siten lämmityskustannuksia.
(2) Toiseksi järjestelmä valitsee sekä suoraan että varaavaan lämmitykseen automaattisesti tunnit, jolloin sähkö on edullisinta ja välttää lämmitystä kalleimpina tunteina. Tämä vähentää suoraan lämmityskustannuksia.
Miksi laskisin lämpötilaa yöksi?
Tutkimusten mukaan suurin osa meistä on sitä mieltä, että viileämmässä unen laatu paranee. Tutkimusten suosittelema nukkumislämpötila on 15.5-19.5 celsiusastetta.
Toiseksi se säästää sähkönkulutustasi ja siten sinun sähkölaskuasi. Jokainen laskettu aste vähentää energiankulutusta ja siten euroja 5 %, luonnollisesti vain siltä ajalta, kun lämpötilaa on laskettu.
Miten systeemi auttaa ilmastonmuutoksessa?
Ilmastopäästöt vähenevät sinun ja järjestelmäsi avulla kolmella tavalla:
- Laskemalla kotisi lämpötiloja vähennät energiankulutustasi. Sähköntuotannon tarve vähenee, mikä vähentää päästöjä.
- Optimoimalla kotisi lämmitystä ja siirtämällä lämmitystäsi edullisemmille tunneille, järjestelmä tasaa maan sähkönkulutusta. Kalliit tunnit kun ovat kysytympiä, eli niiden sähköntuotantotarve on suurin. Niiden kysyntää siirtämällä vähennetään siis tuotantoa ja siten myös päästöjä.
- Kulutusjousto toimii enimmäkseen kuten edelliskohta. Silloin päätöksen kulutuksesi tasaamisesta tekee kuitenkin oman kotilaitteesi sijasta meidän pilvipalvelumme. Ohjaamme tällä tavoin samanaikaisesti tuhansien asuntojen lämmitystä pois kalliilta tunneilta. Sen teemme tietysti vain siten, ettei kotisi lämpötila siitä kärsi ja sinä sitä huomaa.
Miten voin säästää euroja mahdollisimman paljon?
Suorassa sähkölämmityksessä rahallista säästöä kertyy sitä enemmän mitä useammin ja enemmän lasket lämpötilaa. Jokainen laskettu celsius-aste säästää 5 % lämmitysenergiaa siltä ajalta kun lämpötilaa on laskettu.
Mistä tiedätte paljonko rahaa säästyy?
Olemme valmistaneet järjestelmää jo vuodesta 2009. Niitä on toimitettu tuhansille asiakkaille, joilta meillä on kattavat tilastot energiankäytöstä ja laitteiston aikaansaamista hyödyistä.
Hinta
Saanko tehdä verotuksessa kotitalousvähennyksen?
Kyllä, saat tehdä vähennyksen asennustöiden hinnasta.
Tällä hetkellä tarjoamme asennustyöt hintaan 250 €, kun täytät ehdot kiinteälle hinnalle.
Siitä 50 %:n kotitalousvähennys tarkoittaa, että saat verotuksen kautta järjestelmän hankintahintaan 125 €:n lisäalennuksen.
Milloin maksan laitteet?
1. Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin lähin jälleenmyyjäsi on sinuun yhteydessä.
2. Saatuamme tilauksesi soitamme sinulle, tarkastamme talosi tekniset ominaisuudet ja sovimme kanssasi asennuspäivän.
3. Asennuspäivänä laitteet tuodaan ja asennetaan sinulle. Saat opastuksen järjestelmään ja otat sen käyttöön.
4. Jos puhelinsoitossa huomattiin muutostarpeita talosi sähköasennuksiin ja ne hyväksyit, saat lisälaskun muutoksista.
5. Mikäli kävisi niin, että arvioimme paikan päällä ettei antamistasi tiedoista huolimatta taloosi kannata tehdä asennusta, kauppa peruutetaan.
Miksi peritte myös kk-maksua?
Järjestelmämme on laaja ja koostuu muustakin kuin kotiisi tulevista laitteista. Sen kehittämiseen on mennyt useita kymmeniä henkilötyövuosia.
Sen keskeisin osa on pilvipalvelumme, joka esimerkiksi hakee kolmansilta osapuolilta sähkön tuntihinta- ja sääennustetiedot ja välittää ne kaikkiin tuhansiin koteihin.
Pilvipalvelu myös valvoo laitteiden toimintaa kaikissa kodeissa ja lähettää häiriötilanteissa käyttäjille sähköposti- tai tekstiviestejä. Meille aiheutuu toisin sanoen mm. tietojärjestelmä- ja tiedonsiirtopalvelukustannuksia jokaisesta asiakkaastamme. Samoin annamme henkilöstöllämme teknistä asiantuntija-apua myyjille ja asentajille mahdollisissa ongelma- ja vikatilanteissa.
Moni asiakas myös kokee mukavaksi, että laitteiden hankintahinta saadaan kuukausimaksun avulla hieman edullisemmaksi.
Missä ajassa systeemi maksaa takaisin itsensä?
Järjestelmämme maksaa halvimmillaan 499 € plus 9,90 €/kk.
Kun säästät sillä vuodessa noin 300 €, niin järjestelmä maksaa itsensä takaisin alle parissa vuodessa.
Tarkat luvut riippuvat lähtötilanteesta ja käyttäjän aktiivisuudesta. Suora sähkölämmittäjä voi vaikuttaa omalla aktiivisuudellaan paljon järjestelmän kannattavuuteen: mitä useammin, mitä enemmän ja mitä kauemmin kotisi lämpötilaa pudotat, sitä enemmän lämmitysenergiaa ja euroja säästät.
Mitä koko homma maksaa?
Ohjevähittäishintamme vakiojärjestelmälle on asennettuna 499 € plus 9,90 €/kk. Hinnasta 250 € on asennustöiden osuus, kun kohteesi sijaitsee korkeintaan 30 km etäisyydellä jälleenmyyjästämme.
Kysy meiltä, millä paikkakunnilla ja millä ehdoilla saat asennuksen edellä mainitulla edullisimmalla hinnalla. Sinua helpottaaksemme olemme myös tuotteistaneet asennustyöt vakiohintaisiksi pitemmillä etäisyyksillä. Samoin hinnastossamme on hinnat muille laajennus- ja muutostöille, jos sellaisia kotiisi tarvitaan.
Meillä on koko ajan kasvava jälleenmyyjäverkosto. He tarjoavat laitteitamme myös ajoittain kampanjahintaan. Samoin he saattavat tehdä seudullasi asennustyön edellä mainittua edullisemmin.
HUOM: Saat tehdä verotuksessa asennustöiden hinnasta 50 % kotitalousvähennyksen, mikä laskee hankintaasi vakiotuotteen tapauksessa vielä 125 €:lla.
Onko järjestelmän hinta varmasti kiinteä?
Voit valita kotiisi sopivan järjestelmän kotisivuiltamme. Meidän kannattaa kuitenkin vielä ennen asennusta keskustella kanssasi ja varmistaa että valitsemasi laitteet ovat varmasti oikeat ja riittävät.
Haluamme olla myös etukäteen varmoja, että kumpikin voimme sitoutua asennushintaan, jonka olet valinnut. Se kun edellyttää, että varmistamme etäisyyden asentajastasi ja että meillä on riittävät tiedot siitä miten sähkötyöt on kotonasi tällä hetkellä tehty.
Joskus sähkökeskukseen on tiedossa muutostöitä, kun vaikkapa asennukset on tehty nykymääräyksistä poikkeavalla tavalla. Silloin on reilua, että kerromme siitä sinulle etukäteen ja hyväksyt niistä aiheutuvat kustannukset.
Kaikki laitteemme ja asennustyömme on hinnoiteltu kiintein hinnoin, jolloin saat meiltä ennen asennusta varmuuden mitä järjestelmä sinulle maksaa.
Miksi toisen valmistajan systeemi maksaa yli 1000 €?
Olemme tehneet kotien älylämmitystä jo 10 vuotta. Olemme huomanneet mikä merkitys hinnalla on hankintapäätöksessä ja siksi kehittäneet koko ajan tuotteitamme edullisemmaksi.
Lanseerasimme vuonna 2019 uuden sukupolven tuoteperheen, joka on meille jo kolmas. Se on monin tavoin suunniteltu niin, että sen valmistus on edullista. Käytämme siinä esimerkiksi niin pitkälle kuin mahdollista vain teollisia vakiokomponentteja ja -laitteita.
Erittäin suuri merkitys on myös koko järjestelmän yksinkertaisuudella. Kotiisi tuodaan esimerkiksi yleensä vain kolme laitetta. Se vaikuttaa paitsi valmistuskustannuksiin, varsinkin tarvittavan asennustyön määrään. Jo varhain totesimme, että asennustyön osuus asiakkaan kokonaishinnasta on merkittävä. Siksi myös uuden laitteistomme asennus on alusta alkaen suunniteltu nopeaksi. Laitteet asennetaan yksinkertaisesti napsauttamalla ne sähkökeskuksesi asennuskiskoon.
Laitteet
Missä laitteet valmistetaan?
Käytämme kaikissa uuden tuoteperheemme laitteissa niin paljon kuin mahdollista teollisia vakiokomponentteja ja -laitteita. Tämä jotta niiden luotettavuus on paras mahdollinen ja jotta niiden valmistuskustannus saadaan mahdollisimman kohtuulliseksi asiakkaillemme. Ainoa tuotteidemme Trim-spesifinen osa on joihinkin laitteisiin suunnittelemamme piirikortti.
Trim on sopinut suomalaisen sopimusvalmistajan kanssa kaikesta tuotteiden edellyttämästä piirilevyjen ladonnasta, laitteiden kokoonpanosta, testauksesta ja logistiikasta. Sopimusvalmistaja siis hankkii pääosin ulkomailta Trimin määrittelemät komponentit ja laitteet ja kokoonpanee niistä tuotteemme. He myös toimittavat ne jälleenmyyjillemme ja asennuskumppaneillemme.
Miltä laitteet näyttävät?
Kaikista kotiisi asennettavista laitteista on kuva sivuillamme. Keskusyksikkö ja ohjausreleet asennetaan sähkökaappiisi. Siellä ne eivät ole näkyvillä ja näyttävät teollisilta sähkölaitteilta
Näkyvillä ovat vain sisätilan lämpötilamittaukset ja mahdollisen ilmalämpöpumppusi infrapunaohjain. Ne ovat siisteissä sisätiloihin tarkoitetuissa muovikoteloissa. Halutessasi voit asentaa nekin piiloon esim. kaapin päälle tai taakse, kunhan katsotte asentajan kanssa, että paikka on laitteiden toiminnan kannalta hyvä.
Kuka omistaa laitteet?
Kun teet kaupat, laitteet siirtyvät sinun omistukseesi. Voit esimerkiksi talosta pois muuttaessasi myydä ne seuraavalle asiakkaalle.
Montako laitetta kotiini tuodaan?
Yleensä kolme:
(1) keskusyksikkö,
(2) ohjausrele ja
(3) yleensä vähintään yksi langaton lämpötilamittari, useampia jos se on tarpeen.
Mitä sitten kun muutan pois talosta?
Olemme todenneet, että yleensä asunnon seuraava asukas jatkaa mielellään järjestelmän käyttöä. Kehotamme keskustelemaan hänen kanssaan ensin tästä vaihtoehdosta, ja sopimaan että hän maksaa sinulle laitteista sopivan hinnan. Asiakkuuden siirron yhteydessä järjestelmästä tietenkin poistetaan ensin kaikki sinun asiakkuuteesi liittyvä tieto.
Mikäli laitteet halutaan purkaa talosta, siihen tarvitaan kuten asennettaessakin sähköasentaja, mielellään Trimin järjestelmään kouluttama.
Toimintaperiaatteet
Mitä laitteet tekevät?
Keskusyksikkö saa kotisi laajakaistayhteyden avulla pilvipalvelustamme tiedot sääennusteesta ja sähkön markkinahinnasta. Niiden ja talosi ominaisuuksien avulla se optimoi kotisi lämmitystä. Se ohjaa lämmitystä lähettämällä langattomasti ohjauskäskyjä ohjausreleelle, joka on kytketty lämmitysjärjestelmäsi sähkönsyöttöön. Lämpötilamittari mittaa kotisi lämpötilaa ja lähettää mittaustiedon langattomasti keskusyksikölle.
Suoralla sähkölämmityksellä kotisi lämmitystä säädetään mitatun lämpötilan arvon mukaan. Varaavalla sähkölämmityksellä lämpötila vain näytetään käyttöliittymässä.
Mistä keksitte koko älylämmityksen?
Olemme kotien energiahallinnan suomalainen edelläkävijä. Yhtiö syntyi Nokia Smart Home tutkimusprojektista vuonna 2009. Pian sen jälkeen Trim alkoi soveltaa Nokiassa kehitettyä ohjelmistoalustaa myös kotien energianhallintaan. Myöhemmin älylämmityksestä on myös tullut Trimin toiminnan pääpainopiste.
Pohjoismaiset avoimet sähkömarkkinat ovat tarjonneet Trimille parhaan mahdollisen ympäristön kehittää energianhallintaratkaisujaan. Niiden kansainvälistäminen on jatkossa luontevaa, kun markkinat muuallakin ovat avautuneet.
Riittääkö kotiini yksi lämpötilamittaus?
Useimmiten kyllä. Kysymys koskee suoraa sähkölämmitystä, jossa sisälämpötilaa mitataan ja säädetään erillisellä mittarillamme. Varaavassa vesikiertoisessa sähkölämmityksessä säätö tehdään lämpöpatterien termostaateilla niin kuin ennenkin. Asuntoon kyllä lisätään silloinkin yksi mittari, mutta vain kertomaan sinulle talosi tilasta.
Trim siis mittaa yleensä vain yhdessä referenssikohdassa ensinnäkin koska huonekohtainen mittaus nostaisi laitteiston hintaa merkittävästi. Ja koska sitä ei yleensä tarvita. Useampikerroksiseen tai U- tai L-malliseen taloon asennamme toki lisää mittauksia. Kukin mittaus lisää laitteistohintaa muutamalla kympillä.
Teimme jo varhain asiakkaidemme kanssa kokeiluja ja totesimme, että ihmiset pitävät yleensä sisäoviaan auki. Tällöin yhdellä tai muutamalla referenssimittauksella päästään asukkaan täysin riittäväksi kokemaan lämpötilasäätöön.
Järjestelmä siis toimii hyvin sillä määrällä mittareita, joka sinulle asennetaan, mutta mittauksia voidaan toki lisätä, jos koet sen tarpeelliseksi. Mittareiden liittäminen on yksinkertaista konfigurointia eikä edellytä ohjelmistomuutoksia. Mittausten lukumäärää rajoittaa vain se miten eri talon osia voidaan sähkökeskuksesta erikseen ohjata (ks. toinen kysymys “Mikä on lämmitysvyöhyke”). Ohjelmistomme yläraja 256 mittausta riittää kyllä!
Ettekö mittaa ulkolämpötilaa?
Vuosia sitten järjestelmässämme tosiaan oli ulkolämpömittari. Olemme kuitenkin myöhemmin korvanneet sen sääennustepalvelusta saamallamme paikkakuntasi lämpötilalla. Se on kustannuksiltaan sinulle edullisempi ja järjestelmän toiminnan kannalta riittävä tapa.
Mikä on kulutusjousto? Aggregointi?
Kulutusjousto tarkoittaa yksinkertaisesti sähkön kulutuksen säätämistä sähkön tuotannon säädön lisäksi. Sillä siis voidaan vähentää (tai lisätä) sähkön tuotannon tarvetta vähentämällä (tai lisäämällä) sähkön hetkittäistä kulutusta. Kulutusjousto on hyödyksi varsinkin sähkön kulutus- ja siten tuotantohuippujen ajalliseksi tasaamiseksi.
Kulutusta vähentämällä vähennetään tuotantoa, millä säästetään paitsi tuotannon kustannuksia, samalla myös sen ilmastopäästöjä.
Suomen sähkön kantaverkon toiminnasta ja sähkön riittävyydestä vastaa Fingrid Oy. Suuret teollisuuslaitokset ovat jo pitkään tehneet sen kanssa sopimuksia siitä, että ne vähentävät tuotantoaan ja siis sähkönkulutustaan mahdollisissa isoissa sähköverkon häiriöissä. Tämä on esimerkki sähkön kulutuksen joustosta suurimmillaan. Ja siis ollut jo pitkään tuttu asia.
Trimin laitteiden avulla sama on tullut nyt mahdolliseksi myös kotitalouksille. Kun sähkölämmitteisten kotien lämmitys kytketään Trimin pilvipalveluun, voidaan kaikkien tuhansien kotien sähkönkulutusta ohjata samanaikaisesti. Näin myös kotien lämmityskuormat saadaan yhdistettyä kulutusjoustoksi ja siitä koituu em. yhteisiä hyötyjä myös ilmastolle. Kulutusjousto tehdään totta kai ajallisesti niin lyhyeksi, ettei siitä ole haittaa yksittäisten kotien lämmitykselle eivätkä asukkaat sitä huomaa.
Näin kulutusjousto on meille kaikille uudenlainen tapa osallistua sähkömarkkinoiden uudistamiseen ja kansalliseen ilmastotyöhön. Se on esimerkki digitaalisen teknologian tarjoamasta uudenlaisesta yhteisöllisyydestä. Emme enää kuluta sähköä kukin yksin, vaan teemme sen yhdessä.
Aggregoinnilla tarkoitetaan edellä mainittua tuhansien kotien lämmityskuormien laskennallista yhdistämistä yhdeksi sähkötehoksi. Trimin pilvipalvelu yhdistää eli aggregoi kotien kuormat, mihin sisältyy keskeisenä osana myös sähkönkulutuksen ennustaminen tulevalle vuorokaudelle. Tällöin tuota kuormaa voidaan tarjota Fingridille ja käyttää kulutusjoustoon.
Lue lisää osoitteesta https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/reservit-ja-saatosahko
Mitä tarkoittaa kysyntäjousto?
Samaa kuin kulutusjousto, se on vanhempi nimitys samalle asialle. Katso sen kuvausta erillisessä kysymyksessä ”Mikä on kulutusjousto?”
Mikä on lämmitysvyöhyke?
Termi koskee taloa, jossa on suora sähkölämmitys. Trimiä käyttöönotettaessa talo jaetaan yhteen tai useampaan ns. lämmitysvyöhykkeeseen. Sillä tarkoitetaan talon osaa, jonka lämmitystä voidaan säätää sähkökeskuksesta yhtenäisesti. Yksinkertaisimmillaan talossa on vain suora sähkölämmitys ja yksi vyöhyke.
Lämmitysvyöhykkeitä lisätään jos:
- Talon eri osissa on erilaisia lämmitysratkaisuja tai niiden yhdistelmiä
- Kerroksia on enemmän kuin yksi
- Talossa on erillinen tila, jonka lämmitys halutaan saada ohjausjärjestelmän piiriin, esim. autotalli
- Talon eri osissa halutaan toisistaan poikkeavia lämpötila-asetuksia, esim. kun talossa on erillissiipi
Käytännössä kukin vyöhyke lämmitetään yhdellä seuraavista vaihtoehdoista
- Suora sähkölämmitys: joko seinäpatterit, ei-varaava lattialämmitys tai kattolämmitys
- Varaava tai osittain varaava lattialämmitys
- Suora sähkölämmitys ja ilmalämpöpumppu
- Varaava tai osittain varaava lattialämmitys ja ilmalämpöpumppu
Asennus
Pitääkö asennus tehdä arkipäivänä?
Suosittelemme jälleenmyyjillemme vahvasti asennusta arkipäivinä työaikaan, koska se on meille ja varsinkin sinulle edullisinta.
Voit totta kai kysyä jälleenmyyjiltämme, josko he tekisivät asennuksia myös iltaisin tai viikonloppuisin.
Pitääkö asennuksiin valmistautua?
Sovittuna asennuspäivänä asentaja tulee päästää sisälle asuntoon tekemään asennukset. Sinun kannattaa itse olla paikalla, koska asentaja antaa järjestelmän käyttöönoton yhteydessä myös opastuksen sen käyttöön.
Työ myös sujuu nopeammin, jos varaat etukäteen asentajan käyttöön asuntosi sähköpiirustukset, jos ne ovat helposti saatavilla.
Kauanko asennus kestää?
Tyypillisessä suorasähkölämmitteisessä omakotitalossa koko asennus kestää noin 1-2 tuntia.
Varaavalle vesikiertoiselle lämmitykselle aika on vielä lyhyempi. Tämän edellytyksenä on, että huoneiston sähköasennukset ovat Trimin vaatimusten mukaiset. Siitä pyrimme varmistautumaan avullasi jo ennen asennusta.
Pitääkö minun olla paikalla kun laitteet asennetaan?
Kyllä. Jonkun on päästettävä asentaja sisään, koska asennuksen yhteydessä tehdään kytkentöjä sähkökeskukseesi.
Olisi lisäksi hyvä, että paikalla on nimen omaan pääasiallinen järjestelmänkäyttäjä. Asentaja nimittäin paitsi ottaa laitteet käyttöön, myös antaa opastuksen niiden käyttöön.
Joudumme valitettavasti veloittamaan turhasta käynnistä, jos sattuisi niin ettei asennusta voidakaan tehdä kanssasi sovittuna aikana.
Voinko asentaa laitteet itse?
Valitettavasti et, koska asennuksen yhteydessä tehdään myös kytkentöjä asuntosi sähkökeskukseen. Niitä saa tehdä vain ammattilainen.
Mihin laitteet asennetaan?
Keskusyksikkö ja ohjausrele asennetaan katseilta piiloon sähkökeskuksesi asennuskiskoon, jos siinä on sille sopivasti tilaa. Mikäli ei, asennetaan keskukseen lisäkisko. Jos sekään ei keskukseen mahdu, lisätään keskuksen viereen uusi pieni asennuskotelo.
Lämpötilamittar(e)ille haetaan sopiva paikka, jonka mukaan lämpötilaa asunnossa ohjataan. Se liitetään johdolla normaaliin 220 V pistorasiaan, joten paikka haetaan sen mukaan.
Käyttäminen
Katkaisen lämmöt aina kokonaan kesäksi, entäs nyt?
Ihan saman voit tehdä jatkossakin. Käyttöliittymässä on helppo “kesäasento”-nappi tarkoitusta varten.
Se kytkee lämmityksen taas ulkolämpötilan laskiessa (alle 8 asteeseen), jos unohdit palauttaa lämmöt. Siten se valvoo, ettei ainakaan mikään putki pääse jäätymään unohduksen takia.
Lähdimme matkalle ja unohdin laskea lämpötilaa, mitä teen?
Juuri se on järjestelmän yksi käytännöllisimmistä ominaisuuksista. Asetat vain kännykällä kotinne lämmityksen “poissa”-asentoon ja se laskee lämpötilan haluamaksesi.
Vastaavasti se lämmittää kotisi automaattisesti valmiiksi sitten kun taas matkalta palaatte.
Lämmin vesi loppuu usein kun kovasti kylvemme, mitä teen?
Järjestelmämme auttaa sinua varautumaan tuohon: Kun tiedät, että esimerkiksi isompi saunaporukka on tulossa, voit ohjata vaikka kännykästäsi lämminvesivaraajasi etukäteen päälle. Käyttöliittymässä on siihen helppokäyttöinen nappi.
Onko kiire, jos saan hälytyksen?
Ei, kiirettä ei ole. Toki vika kannattaa silti korjata. Järjestelmä on suunniteltu niin, että lämmityksesi toimii kyllä, vaikka jokin laite vikaantuisi.
Vikatilanteissa toiminta on suunniteltu niin, että järjestelmä vikaantuu “turvalliseen” tilaan: Asuntosi lämmitys pysyy päällä eikä talosi koskaan jää kylmäksi.
Et vaan yleensä saa vikojen aikana järjestelmällä sen rahallisia hyötyjä.
Saanko vioista hälytykset kännykkään?
Kyllä saat. Järjestelmä valvoo toimintaansa laajalla itsediagnostiikalla ja kertoo vioista sinulle.
Voit valita haluatko vikailmoitukset tekstiviestinä, sähköpostina vai kummallakin.
Miltä käyttöliittymä näyttää?
Kotisivujemme etusivulla on kuvat useimmista käyttöliittymämme näytöistä. Värit ja logot riippuvat siitä kuka jälleenmyyjistämme järjestelmän sinulle myy.
Miten asettelen huonekohtaiset termostaattini?
a) Suorassa sähkölämmityksessä kaikki patteri/huonekohtaiset termostaatit asetellaan asteen tai pari korkeammalle kuin mitä niiden lämpötilaksi toivot. Järjestelmämme lämpötilamittar(e)illa sitten säädetään lämpötila halutuksi. Näin varmistutaan siltä, että jos laitteista joku vikaantuisi, huoneissasi on edelleen tarvittava lämpötila, itse asiassa siis vähän tarvittavaa korkeampi.
b) Varaavassa vesikiertoisessa lämmityksessä huone- tai patterikohtaisiin termostaatteihin ei kosketa. Ne säätävät lämpötilan niin kuin ennenkin. Järjestelmä ohjaa pelkästään vesivaraajan veden lämmitystä. Kotiisi lisättyä lämpötilamittaria käytetään vain sen mittausarvon näyttämiseen käyttöliittymässä.
Asentaja tekee kanssasi kaikki kuvatut termostaattien asettelut laitteiden käyttöönoton yhteydessä.
Tarvitsenko käyttöohjeita?
Et tarvitse. Järjestelmän käyttö kännykällä, tabletilla tai tietokoneella on yksinkertaista.
Asentaja opastaa sinulle käytön kun laitteet asennetaan kotiisi. Käyttöliittymässä on myös ”Apua”-toiminto, josta saat ohjeita, jos sitä tarvitset. Myös vikatilanteista selviät yleensä järjestelmän vikailmoitusta avulla. Tai viimeistään ottamalla yhteyttä tekniseen asiakaspalveluumme.
Kännykkä, tabletti vai PC?
Ei väliä. Valitse niistä se, joka on sinulle itsellesi luontevin. Trimin käyttöliittymä mukautuu automaattisesti eri kokoisille näytöille.
Etäkäytön kannalta kannattaa ehkä silti totutella käyttö ainakin puhelimella. Sillä joskus liikkeellä ollessasi voi tulla esimerkiksi tarve muuttaa poissaolokalenteriasi. Vaikka kertoa, että saavutkin kotiin tai mökillesi ennen kuin olit ajatellut.
Android, iPhone vai Windows?
Ei väliä, mikä tahansa niistä. Trimin käyttöliittymä tukee kaikkia yleisimpiä käyttöjärjestelmiä.
Pitääkö laitteisiin vaihtaa paristoja?
Missään laitteissamme ei ole paristoja, joten niitä ei tarvitse vaihtaa. Laitteet saavat sähkönsä seuraavasti:
a) Sähkökeskukseen asennettavat laitteet saavat sähkönsä sieltä.
b) Lämpötilanmittaukset välittävät mittaustiedon langattomasti wifi-tekniikalla. Siihen ne tarvitsevat hiukan sähköä. Olemme aiemmin valmistaneet lämpömittareista paristoversioita, mutta käyttäjät eivät ole niiden paristojen vaihdosta innostuneet. Tämänhetkiset mittarimme liitetään yksinkertaisesti johdolla 220V pistorasiaan
c) Ilmalämpöpumpun ohjain, ks. lämpötilamittaus.
Laajennusmahdollisuudet
Ovi/ikkuna-, liiketunnistin tai vuotovahti, onnistuuko?
Kyllä vain, testaamme ja lisäämme WiFi/MQTT-yhteensopivia tunnistimia koko ajan. Ohjelmistomme on siihen jo valmis. Siinä on laajat älykotitoiminnot, joilla tunnistimet liitetään järjestelmään ja niille määritellään logiikka.
Järjestelmä voidaan esimerkiksi konfiguroida lähettämään tekstiviestihälytys, kun tunnistin havahtuu. Yhtä hyvin voit ohjata esimerkiksi äänihälytyksen päälle, valot tms. Yksi vähän monimutkaisempi esimerkki voisi olla esimerkiksi pihavalojen sytyttäminen päälle, kun jonkun perheenjäsenen kännykkä saapuu kotisi WiFi-verkkosi alueelle. Ja niin edelleen.
Logiikan konfigurointi on yksinkertaista asentajan käyttöliittymästä eikä edellytä muutoksia. Taitava käyttäjä tekee sen itsekin.
Autotallin lämmityksen säätö, onnistuuko?
Onnistuu toki, kunhan tallin lämmitystä voidaan ohjata sähkökeskuksestasi erikseen. Samoin se kannattaa tehdä, koska siten voit seurata ja säätää lämpötilaa muuta taloa alemmaksi. Laajennus tehdään lisäämällä autotalliin oma lämpötilamittarinsa, muutamalla kympillä. Autotalli konfiguroidaan yksinkertaisesti omaksi lämpötilavyöhykkeeksi kuten muutkin ohjattavat tilat.
Puhutte myös älykodista, miksi?
Nokia Smart Home taustansa ansiosta Trim keskittyi 2009 perustamisensa jälkeen aluksi älykotiin. Siksi pilvialustassamme on erittäin laajat kodin asumisen mukavuutta tukevat älykotitoiminnallisuudet. Esimerkkeinä vaikkapa turvallisuuteen (liike-, ovi- ja ikkunatunnistimet) tai valaistuksen (pistorasiat, releohjaukset) ohjaukset.
Älykotilaitteiden liittäminen ja logiikan konfigurointi on Trimin alustan avulla erittäin helppoa. Et tarvitse kotiisi toista Smart Home alustaa.
Tässä vain muutama esimerkki logiikoista, jotka on alustamme avulla konfiguroitavissa parissa minuutissa:
– Ulkovalot syttyvät, kun avaat oven, liiketunnistin huomaa sinut tai voit ajastaa valot viikkoaikataulun mukaan
– Saat tekstiviestin, kun vuotovahti astianpesukoneesi alla havahtuu
– Turvapalveluyhtiölle lähtee puhelinsoitto, kun olohuoneen liiketunnistin havahtuu
Sähköauton lataaminen, onnistuuko?
Toki. Siihen tarvitaan vain yksi langaton ohjausrele. Sellaisen saat lähimmältä jälleenmyyjältäsi.
Latauksen logiikka konfiguroidaan yleensä niin, että kerrot kuinka monta tuntia haluat ladata ja millä aikavälillä, niin järjestelmä valitsee edullisimmat tunnit puolestasi. Konfigurointi voidaan tehdä helposti asentajan käyttöliittymästä. Se ei edellytä muutoksia järjestelmään.
Aurinkosähköjärjestelmän liittäminen, onnistuuko?
Toki. Siihen tarvitaan vain kolmivaiheinen virtamittari ja ohjausrele. Järjestelmän ohjauslogiikka konfiguroidaan yleensä niin, että kuormia esim. lämminvesivaraaja tai sähköauton lataus kytketään päälle kun omaa tuotantoa on saatavissa. Konfigurointi voidaan tehdä helposti asentajan käyttöliittymästä. Se ei edellytä muutoksia järjestelmään.
Ilmalämpöpumpun ohjaaminen, onnistuuko?
Toki. Verkkokaupassamme on myynnissä tarkoitusta varten langaton lisäohjain. Se saa keskusyksiköltä WIFI:llä automaattiset ohjauskomentonsa. Ne se välittää infrapunasignaalina pumpulle kuten nykyinen kaukosäätimesi. Lisättyäsi järjestelmään ohjaimemme, et siis enää tarvitse vanhaa kaukosäädintäsi.
Ohjaimen liittäminen järjestelmään tapahtuu yksinkertaisesti konfiguroimalla kuten esimerkiksi lämpötilamittaus. Muutoksia järjestelmään ei tarvita.
Mitä ilp-merkkejä tuette?
Tällä hetkellä tuemme seuraavien valmistajien pumppuja: Daikin, Fujitsu, Gree, Hitachi, LG, Mitsubishi, Mitsubishi Heavy Industries, Panasonic, Ultimate. Täydennämme listaa koko ajan.
Sähkö- ja laajakaistasopimukset
Pitääkö minun tehdä uusi sähkösopimus?
Ei tarvitse, jos sopimuksesi on jo tuntihinnoiteltu (spot-hintainen). Suoralla sähkölämmityksellä sekään ei ole välttämätöntä, mutta saadaksesi järjestelmästä täysimääräisesti koko hyödyn sinun kannattaa tehdä uusi tuntihinnoiteltu sopimus.
Noin puolet järjestelmällä saavutettavasta hyödystä tulee sähkön tuntihinnan kautta. Toisen puolet saat lämpötilaa laskemalla poissa ollessasi tai nukkuessasi.
Varaavalla vesikiertoisella lämmityksellä saat säästöjä järjestelmällämme vain jos ostat sähkösi tuntihinnalla.
Keneltä ostan sähköni?
Sillä ei ole väliä. Voit ostaa sähkösi miltä tahansa sähkön myyntiyhtiöltä. Esimerkiksi Trimin energiayhtiöjälleenmyyjät tarjoavat sinulle mielellään sähkösopimusta. Löydät yhtiöiden nimet kotisivuiltamme.
Täytyykö sähkösopimuksen olla (spot) tuntihinnoiteltu?
Suoralla sähkölämmityksellä se ei ole välttämätöntä, mutta saadaksesi järjestelmästä täysimääräisesti koko hyödyn sinun kannattaa tehdä tuntihinnoiteltu sähkösopimus. Noin puolet järjestelmällä saavutettavasta hyödystä tulee sähkön tuntihinnan kautta. Toisen puolet saat lämpötilaa laskemalla poissa ollessasi tai nukkuessasi.
Varaavalla sähkölämmityksellä et saa säästöjä, ellei sähkösopimuksesi ole tuntihintainen.
Nykyinen sähkösopimukseni on määräaikainen, mitä teen?
- Keskustele ensin nykyisen sähkömyyjäsi kanssa sopimuksen vaihtamisesta tuntihinnoitelluksi (spot).
- Jos se ei onnistu, ja sinulla on suora sähkölämmitys, voit hyvin ottaa järjestelmän käyttöön nykyiselläkin vakiohintaisella sähkösopimuksellasi. Saat silloin noin puolet järjestelmän rahallisesta hyödystä ja loput puolet sen jälkeen, kun sopimuksesi päättyy ja vaihdat sen tuntihinnoitelluksi. Varaavalla sähkölämmityksellä sinun kannattaa ostaa järjestelmämme vasta kun saat muutettua sähkösopimuksesi tuntihinnoitelluksi.
Mitä jos vaihdan sähkönmyyjääni?
Ei haittaa. Voit milloin tahansa vaihtaa sähkönmyyjääsi, vaikka käytät järjestelmäämme. Kunhan muistat ilmoittaa uuden sopimuksen sille yhtiölle, jolta laitteesi ostit.
Vaikuttaako sähkön siirtohinta?
Vaikuttaa. Oma siirtohintasi otetaan automaattisesti huomioon asuinpaikkasi mukaan, kun asentaja ottaa laitteesi käyttöön. Sen jälkeen se myös on mukana sähkökustannustesi optimoinnissa.
Järjestelmässämme on tietokanta, jossa on sähkön myyntihintojen lisäksi kaikkien Suomen siirtoyhtiöiden tuotehinnat.
Pitääkö minulla olla laajakaistayhteys?
Keskusyksikölle on järjestettävä kiinteä tiedonsiirtoyhteys pilvipalveluumme.
Se voidaan toteuttaa kolmella tavalla:
(1) Suosittelemme että siihen käytetään kiinteää kotisi internet-yhteyttä.
(2) Toissijaisesti se onnistuu myös mobiililaajakaistalla, mutta tällöin sen on sijaittava kiinteäsi rakennuksessa, jotta tiedonsiirto ei katkea.
(3) Jos haluat, voidaan keskusyksikköön lisämaksusta liittää myös sille ostamasi 3G/4G-liittymä (nettitikku). Järjestelmä toimii kyllä silläkin.
Mitä jos laajakaistayhteys katkeaa?
Ei hätää, järjestelmä on suunniteltu siltä varalta, että tiedonsiirto pilveen katkeaa.
Järjestelmä ensinnäkin hälyttää sinulle siitä haluamallasi tavalla (tekstiviestillä, sähköpostilla tai molemmilla). Toiseksi kotisi laite jatkaa toimintaansa kuten ennenkin. Se ei saa pilvestä uusia sähköpörssin tuntihintoja tai uusia sääennusteita, mutta jatkaa toimimista vanhoilla arvoilla ihan kohtuullisesti.
HUOM: Ja mikä tärkeintä, missään järjestelmän vikatilanteessa laitteet eivät jätä kotiasi kylmäksi. Toiminta vioissa on suunniteltu “turvalliseen suuntaan” niin, että lämmityksesi toimii aina. Vain parhaat säästöt jäävät sinulta saamatta.
Kuinka kauan systeemi toimii ilman laajakaistayhteyttä?
Tunteja, päiviäkin.
Asialla ei ole kiire, talosi lämmitys toimii kyllä. Kotonasi oleva keskusyksikkö ei vaan saa pilvestämme uusia sähkönhintatietoja ja sääennusteita. Eikä osaa tarkasti ansaita sinulle säästöjä niiden perusteella. Mutta se pitää kyllä tallessa vanhat arvot ja toimii niiden perusteella ihan kohtuullisesti. Sinun kannattaa silti korjata vika.
Asiakaspalvelu ja vikatilanteet
Asiakaspalvelunne on auki vain päivisin. Mistä saan apua iltaisin ja öisin?
Meillä on tuhansia asiakkaita ja toistaiseksi on riittänyt, että me ja kumppanimme palvelemme heitä arkipäivisin.
Vaikka laitteisiisi tulisi vikoja, lämmityksesi toimii niistä huolimatta, lisäsäästösi tosin jäävät saamatta. Katso kysymystä ”Mitä jos laitteisiin tulee vika”. Käytännössä riittää, että ilmoitat viasta myyjälle ja asiaasi ryhdytään hoitamaan seuraavana arkipäivänä.
Miten saan apua, jos minulle tulee kysymyksiä?
Ota yhteyttä jälleenmyyjään, jolta järjestelmän ostit.
Tilaus- ja sopimusasiat
Voinko peruuttaa kaupat?
Voit peruuttaa kaupan, jos talosi sijainti tai tekniset ominaisuudet edellyttävät tilauslaajuuteen muutoksia (lisää laitteita tai asennuspalveluja), etkä kuultuasi meiltä niistä halua, että niitä toteutetaan.
Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva ja totta kai voit irtisanoa sen sopimusehtojen mukaisella irtisanomisajalla, joka on yksi (1) kuukausi. Kotiisi ei tehdä mitään muutoksia, joita ei voitaisi helposti palauttaa entiselleen mikäli joskus haluaisit purkaa laitteet. Sinun on kuitenkin hyvä huomata, että tarvitset siihen sähköasentajaa kuten laitteita asennettaessakin.
Mikä on laitteiden takuu?
Annamme järjestelmälle kahden vuoden takuun.
Osoite
Karaportti 5
02610 Espoo
Myynti ja tarjouspyynnöt:
Tekninen tuki
Ensisijaisesti toistaiseksi:
support(at)trimenergy.fi
Asiakaspalvelu ja laskutus
010 299 2960 (klo 09-17)
info(at)trimenergy.fi